پیشرو، فناور، ارزش آفرین

گروه صنعتی آتام

سه عامل مؤثر در یکنواختی گله‌های طیور

سه عامل مؤثر در یکنواختی گله‌های طیور

یکنواختی گله چه مزایایی دارد؟

همان طور که در مقاله هفت توصیه مهم برای هفته اول پرورش مطالعه کردیم، یکنواختی گله می‌تواند کمک شایانی در رشد و وزن‌گیری جوجه‌­ها داشته باشد. لازمه یکنواختی گله، داشتن وزن‌هایی در بازه­ 10+ تا 10- می‌باشد.

بالا بودن یکنواختی گله سبب می‌شود تا جوجه­‌های ضعیف‌ در رقابت با جوجه‌­های سنگین‌تر شانس کمتری برای تغذیه داشته باشند و هر روز ضعیف‌تر شده و مستعد انواع بیماری‌ها شوند و این تهدید بسیار جدی برای سایر پرنده‌­ها و گله محسوب می‌شود. در مقابل، جوجه­‌های سنگین‌تر روز به روز افزایش وزن خواهند داشت که در مناطق مرتفع، شانس بروز آسیت و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

دمای ستر و هچر

جنین با نرخ رشد بالا نسبت به تغییرات دما، حساس است و انحراف (حتی به مقدار کم) از دامنه مطلوب دمایی، تأثیرات منفی بر قابلیت جوجه درآوری و کیفیت جوجه دارد. تغییرات دمایی بیش از حد در ستر و هچر، اثر منفی بر کیفیت جوجه داشته که به واسطه این تأثیرات منفی، عملکرد جوجه‌ها هنگام پرورش و کشتار، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مدت زمان انتقال جوجه‌ها به واحد پرورشی

بایستی مدت زمان انتقال جوجه‌ها از جوجه‌کشی به واحد پرورشی را مد نظر قرار دهیم، چرا که بطور تقریبی و تجربی به ازای هر 10 الی 15 ساعت توقف در انتقال جوجه‌ها به واحد پرورشی، 1 گرم کاهش وزن مشاهده خواهد شد و در فصول گرم به دلیل دهیدراته شدن جوجه‌ها، کاهش وزن می‌تواند بیشتر از 1 گرم باشد.

دما و رطوبت سالن پرورشی

در سنین ابتدایی پرورش، اگر رطوبت سالن کم باشد، بایستی دمای سالن را افزایش دهیم. با توجه به اینکه جوجه در این سن توانایی تنظیم دمای بدن را ندارد، در صورت پایین بودن دمای سالن به منظور گرم نگه داشتن بدن، جریان خون را به قسمت‌های داخلی مثل کبد و طحال انتقال می‌دهد که موجب پرخونی در این نواحی می‌شود.

 همچنین در صورت سرد بودن سالن، پرنده‌ها در یک نقطه جمع می‌شوند و  در این حالت، هنگام تنفس کرک‌های موجود در هوا وارد کیسه‌های هوایی شده و سبب بروز التهاب می‌گردد.

پس تنظیم دما و رطوبت از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم تعادل این دو، سبب جلوگیری از رشد و وزن گیری مناسب پرنده می‌گردد.

 

گردآوری: دکتر کامرانی، متخصص فیزیولوژی دام
ویرایش و طراحی: مهندس یزدی، کارشناس برند

ثبت دیدگاه

جهت ثبت دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید.

موارد مشابه